پیشگیری از آرتروز

پیشگیری از آرتروز

آرتروز، بیماری است که مفاصل بدن را درگیر می کند و زمانی اتفاق می افتد که غضروف پوشش دهنده مفاصل، تحلیل می رود و منجر به بروز درد، تورم و محدود شدن دامنه می شود. عوامل ژنتیکی، سن و جنسیت، از جمله عواملی هستند که احتمال بروز آن را افزایش می دهند.

معمولا با افزایش سن، احتمال ابتلا به آرتروز بیشتر می شود. خانم ها به دلیل کاهش تولید هورمون استروژن، بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به آرتروز قرار دارند.

درمان قطعی برای این بیماری  وجود ندارد، اما با این حال، می توان از پیشرفت و تشدید علائم پیشگیری کرد و احتمال بروز این عارضه را به حداقل رساند.در این مقاله، به بررسی روش های موثر در  پیشگیری از آرتروز می پردازیم.

ایجاد یک سری تغییرات در سبک زندگی در پیشگیری از ابتلا به آرتروز بسیار موثر می باشد.

پیشگیری-از-آرتروز

پیشگیری-از-آرتروز

پیشگیری از آرتروز

1. ورزش برای آرتروز

ورزش هایی که فشار کمتری به مفاصل وارد می کنند، برای سلامت استخوان ها و مفاصل بسیار مناسب هستند.  ورزشهای هوازی از جمله تمریناتی است که از سوی متخصصین ارتوپدی توصیه می شود و میتواند از بروز آرتروز پیشگیری کند و روند پیشرفت بیماری را نیز به تاخیر بیاندازد..

از جمله مزایای ورزشهای ایروبیک و تمرینات بدنی می توان به موارد زیر اشاره کرد::

  •  حفظ سلامت مفاصل
  •  تسکین درد و سفتی مفاصل
  • بهبود استحکام و قوای عضلانی
  • داشتن وزن بدنی متعادل

اضافه وزن و چاقی از جمله عواملی است که احتمال بروز آرتروز را افزایش می دهد، چرا که در چنین شرایطی، فشار و استرس بیشتری به مفاصل به خصوص مفاصل اندام های تحتانی بدن وارد می شود و سرعت تحلیل رفتن غضروف نیز افزایش می یابد.

دکتر سید جواد مرتضوی متخصص ارتوپدی و فوق تخصص زانو و لگن از امریکا از روش های جدیدی برای درمان این بیماری استفاده می کند . برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های 22902671 – 22902673 تماس بگیرید . برای ارتباط با پزشک به اینستاگرام مراجعه کنید .

به همین خاطر، کم کردن وزن جهت تسکین درد و بهبود علائم به بیمارانی که اضافه وزن دارند، توصیه می شود.

2. تاثیر استراحت کردن در پیشگیری از آرتروز

درست است که ورزش، به حفظ سلامتی مفاصل کمک می کند، اما این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از مفصل، احتمال بروز  آرتروز را افزایش می دهد. در صورتی که مفصل متورم شده باشد، کار کردن با مفصل درگیر به مدت 12 تا 24 ساعت ممنوع می باشد. استراحت کردن از بروز مجدد آرتروز در آینده نیز پیشگیری می کند. باید توجه داشت که استراحت بیش از حد میتواند به دلیل ضعیف کردن عضلات باعث پیشرفت آرتروز شود.

3.کنترل سطح قند خون

دیابت و بالا رفتن سطح قند خون، احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد و باعث تسریع سفت شدن مفاصل نیز می شود. بیماری دیابت با تحریک التهاب، روند تحلیل غضروف را تسریع می بخشد. به همین خاطر، سطح خون افراد دیابتی باید در حالت نرمال باشد تا از بروز آرتروز نیز پیشگیری به عمل آید.

نتیجه گیری

با این که آرتروز درمان قطعی ندارد، اما راه هایی جهت تسکین و کنترل علائم وجود دارد. سبک زندگی سالم، ورزش و تمرینات سبک، استراحت و خواب کافی، داشتن رژیم غذایی سالم و وزن بدنی متعادل از جمله این اقدامات می باشد.

Source: https://www.healthline.com/health/osteoarthritis-prevention

 

تعویض مفصل زانو

 

بهترین جراح زانو

برچسب گذاری توسط , , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =